lördag 21 april 2012

Hur gick det här till?

Det här känns som ett sådant där projekt som man liksom bara pratar om men aldrig gör. Men nu gör jag det ju och emellanåt kommer det över mig en känsla av "Hur gick det här till?"

För ett par månader sedan bestämde jag mig för att jag ville bygga en vardo, att ha på ett lajv som heter Den flytande marknaden där jag ska spela i en grupp som har en pantbank. Lajvet är i september och jag tänkte att börjar jag nu så hinner jag nog, men, ok, det är ett rätt stort projekt och jag kommer behöva flera saker och en del pengar för att göra detta möjligt.

Det första jag behövde var någon slags vagn som grundstomme och ute hos min pappa hittade jag en gammal traktorvagn som stått och stått i många år. Han sa att jag fick den.
Pappa fixar till vagnen så den kan bli klar för bygge.
Skär och slipar bort kanter, fixar punkan och
sätter fast vinkeljärn att fästa balkar i. 





















Tänk vad lätt! Plötsligt hade jag fått en vagn, alldeles gratis som han dessutom lovade att fixa till så att vi skulle kunna bygga på den. Han lovade också att han ska köra den med traktor till lajvområdet när det är dags. Som tur är är det inte så långt borta, men ändå. Min pappa är snäll han.

Nu, två månader senare när snön ha försvunnit och det är varmare i luften, så står vagnen i min trädgård och bredvid den ligger en hög med okantat virke som jag köpt billigt från en såg här i närheten. Och brevid mig sitter ett gäng fantastiska människor som ska hjälpa mig sätta igång själva bygget. Dessa människor är några av de mest kreativa, påhittiga och byggkunniga människor jag känner, så det är inte en slump att jag frågade just dem om de ville vara med på projektet. Men jag är oändligt glad och tacksam över att de är här, utan dem skulle detta inte gå ens hälften så lätt och det skulle inte bli en tiondel så bra.

Här är ett videoklipp från igår kväll, då vi satt och skissade på konstruktionen.


2 kommentarer:

  1. Ursäkta ifall jag redan har skickat denna, kommer ej ihåg..

    Hej!

    Eftersom jag själv planerar ett vagnsbygge och ska visa upp detta projekt som avslutning via den kurs som jag går, skriver jag till er som jag vet om i Sverige som själva bygger eller har byggt vagn.
    Jag hoppas att ni har tid och lust att svara på mina frågor, då jag tycker att det ska bli intressant att höra hur just ni har byggt och vad som skiljer era olika material och tankar åt!!

    1) Längd, bredd, höjd på vagnen?
    2) Vilket underrede? Vilket slags drag? Maxvikt? Bromsat? Hur många axlar?
    3) Köpt in arbetskraft till någon del av bygget?
    4) Vilken isolering har ni och tjocklek i vägg, golv och tak?
    5) Vilka olika installationer för el, värme, varmvatten, dricksvatten?

    Tack på förhand!
    Era bloggar är otroligt inspirerande!

    /Erika

    SvaraRadera
  2. Hej Erika!

    Kul att du också ska bygga en vagn, det är verkligen ett härligt projekt att jobba med. :)

    Maila mig gärna dina frågor så kan jag försöka ta reda på lite mer siffror om mått och sådant, då jag inte minns dem nu på rak arm.

    lisa@tegelmark.se

    Vänliga hälsningar

    SvaraRadera